Eerste kennismaking met GR 563, Ronde van het Land van Herve. Lieflijke, groene, landelijke, heuvelende streek... dat belooft voor het vervolg van deze GR.
Kaart
Reis info De tocht vertrekt aan het vroegere treinstation Herve Gare waar TEC bus 138 stopt. De bus rijdt tussen Liège en Verviers. Je neemt de bus best in Verviers aan het treinstation. De rit naar Herve duurt ongeveer 25 minuten. In de week (ook in vakantietijden) rijdt de bus om het half uur, op zaterdag en zondag hoogstens om het uur. De wandeletappe eindigt in Andrimont. Volg de verkeersweg naar rechts om na zo"n 150 meter de bushalte Andrimont St-Laurent te bereiken. Daar passeert TEC bus 708 in de week (ook vakantiedagen) om het half uur. Op zaterdag daalt de frequentie tot ongeveer 40 minuten wachttijd, en op zondag rijden er maar een paar bussen in de namiddag. Neem de bus richting Verviers tot aan het treinstation. (Controleer deze info altijd zelf met de websites en apps van de betrokken openbaar vervoer maatschappijen - NMBS, De Lijn, Le Tec... Dienstregelingen wijzigen regelmatig, en verschillen naargelang dag en uur van de verplaatsing) De wandeling - april 2023 Waar kun je de Ronde van het Land van Herve beter beginnen dan in Herve zelf? De streek die naar het stadje genoemd is - het Land van Herve - strekt zich van west naar oost uit tussen de Maasvallei en het Hertogenwoud / Belgische Eifel. In het noorden vormt de Voerstreek de grens, in het zuiden de Vesdervallei. De streek is vooral bekend voor zijn 'sterk' geurige Hervekaas, de enige Belgische kaas met een beschermde herkomstbenaming (AOP). De geur mag dan wel erg doordringend zijn, de kaas zelf is zacht van smaak en lekker. Hij wordt soms gegeten met stroop, en dat is meteen het tweede alomgekende streekproduct: de appelen- en perensiroop die er al van in de 17de eeuw geproduceerd wordt. GR 563 start aan het vroegere treinstation van Herve, nu ingericht als toerismekantoor. Het stationnetje lag op de lijn 38 die de streek doorkruiste van Plombières tot Chênée bij Liège. Het reizigersvervoer op die lijn werd al stopgezet in 1957, en de laatste goederentrein passeerde er in 1986. Het spoor is ondertussen volledig opgebroken en vervangen door een van de bekendste en drukst bereden fietsroutes (Ravel) in Wallonië. We volgen er een stukje van en lopen dan het stadje in. Eenmaal het stadje uit, slingert het traject zich al onmiddellijk door de typische haaglandschappen waarvoor het Land van Herve zo geroemd wordt. De altijd groene heuvelende weides leveren inderdaad mooie zichten op, een lust voor het oog en de camera. Af en toe een blik achterom toont ook hoe mooi Herve ingeplant is op een heuvelkam tussen de Berwinne- en de Vesdervallei. Over de rest van het traject hoeven we weinig te vertellen want we kunnen alleen maar in herhaling vervallen. Veel onverharde paden, weidepoortjes en enkele weide-doorsteken, af en toe een dorp en heel veel mooie zichten. Tot Grand-Rechain blijft de tocht op het grondgebied van Herve. Met Petit-Rechain zijn we aanbeland in Verviers, en Dison (waartoe ook Andrimont behoort) is de derde gemeente die we aandoen. Vlak is het nooit, maar de hoogteverschillen zijn beperkt, minder dan 100 m tussen hoogste en laagste punt van de wandeling. Wie liever niet afhankelijk is van de bus om vanuit Andrimont terug te keren naar Verviers, kan kort voor Andrimont een dalende verbindingsroute volgen naar het centrum en het treinstation van Verviers. De tocht wordt dan wel 20,2 km lang. Voorbij het station van Verviers stijgt deze verbindingsroute weer de Vesdervallei uit om aan te sluiten op GR 573. De plaats waar deze verbindingsroute start is aangeduid op de kaart. De verbindingsroute zelf kan je downloaden van de grsentiers.org website. Sfeerbeelden
Lengte track
16.31 km
Totale stijging
426 m
Totale daling
440 m
Waarom de bus nemen in Verviers, en niet in Liège? De rit vanuit Liège naar Herve duurt heel wat langer dan vanuit Verviers. Bovendien kan je vanuit het eindpunt van deze wandeletappe in Andrimont wel met de bus terugkeren naar Verviers, maar niet naar Liège.
Wat verder ligt ook de halte Andrimont Eglise waar je TEC bus 717 kunt nemen, eveneens richting Verviers treinstation. De dienstregeling is heel wat beperkter dan die van bus 708. Bovendien rijdt bus 717 niet op zondag.
Het traject kronkelt door het stadje en passeert bij het "Huis van de Eeuwige Vader" (Maison du Père éternel). De woning werd begin 18de eeuw gebouwd, maar het beeld in de voorgevel dateert van 1562. In de streek staat het ook bekend als "Lu vî bon dju" (Waals voor Le vieux bon dieu). In het centrum valt vooral de Johannes de Doperkerk met zijn stoere 13de-eeuwse verdedigingstoren erg op. De muren zouden tussen 2,5 en 3 meter dik zijn. Let ook op de gedraaide torenspits die dateert uit de 17de en de 18de eeuw. De spits was oorspronkelijk recht, maar door de werking van de houten constructie raakte deze gedraaid. Voor ik de stad verlaat gaat het nog langs de beschermde Six Fontaines. Zes stenen waterbekkens, gevoed door een iets hoger gelegen bron, staan er netjes op een rij onder een overdekt bakstenen gewelf. Elk bekken had zijn eigen gebruik. Welke zou die geweest zijn waarin de darmen van de slachtdieren gewassen werden? Tot 1992 was het bronwater drinkbaar. De reden dat daar een einde aan kwam is dat deze buurt vanaf de jaren 70 van vorige eeuw bebouwd werd. De grondwaterlaag waaruit de bron putte raakte vervuild en dat betekende het einde van het drinkbaar water.
Verder vallen alvast ook de kruisen op. Iemand vertelde me dat je waarschijnlijk nergens in het land zoveel kruisen tegenkomt als in het Land van Herve. We zijn benieuwd of dat klopt, want België is sowieso al een druk bekruist land.