Belgisch OV rijdt nog in de 20ste eeuw

busTEC

Het teleurstellende geklungel dat we op 11/3/2018 meemaakten met het openbaar vervoer in Eupen is symptomatisch voor de trieste situatie in België. Onze openbaar vervoermaatschappijen rijden nog altijd rond in de 20ste eeuw, en het ziet ernaar uit dat het zo nog vele jaren zal verder gaan.  

Zondagochtend, 11/3/2018

Goedgeluimd stappen we op de trein naar Eupen. We planden een wandeling op het GR 56 traject van Monschau naar het Signal de Botrange, dwars door de Hoge Venen, altijd een belevenis om naar uit te kijken.
De trein is prima op tijd, en komt ook prima op tijd aan in Eupen.

Tegenover het station, aan de halte Eupen Bahnhof, moeten we TEC bus 385 nemen naar Monschau.
De vorige dag informeerden we ons nog uitgebreid op de website van de TEC. Op zondag 11/3/2018 zou de bus daar vertrekken om 10.01u. Een opmerking 'storingen' vertelde dat door werken op de Monschauer Strasse het traject grotendeels omgeleid wordt. Verschillende haltes zijn afgeschaft en vervangen door voorlopige haltes. Maar de haltes die wij nodig hebben zijn niet gewijzigd, en dat was genoeg voor ons.
Mooi op tijd staan we aan de halte. Het wat oubollige elektronisch infobord aan de overkant van de straat afficheert het busnummer en het uur van vertrek correct. Alles in orde...
Tot we - omwille van de 'storingen' opmerking - toch eens een blik werpen op de uurtabel die aan de haltepaal bevestigd is. Een recent toegevoegd bericht vermeldt inderdaad de afschaffing van verschillende haltes. En dan valt onze blik op nog een - op rood papier - toegevoegd bericht. Door de werken rijdt de bus NIET op zon- en feestdagen. Die mededeling was nieuw voor ons. Nergens op de website werd dat de vorige dag gesignaleerd. En zelfs nu we aan de halte staan, afficheert het infobord nog altijd netjes dat de bus er om 10.01u aankomt.

Wat nu? Twijfel alom. Als de website correct was, en het infobord ook, dan kunnen we beter blijven wachten op de bus. Als het rode papier klopt, dan staan we daar tevergeefs te wachten. De minuten tikken verder. Het vertrekuur komt er aan. Geen bus. Dan maar wat langer wachten, je weet maar nooit. 10 minuten later nog altijd geen bus.
We tikken het telefoonnummer in dat op de haltepaal staat, in de hoop daar wat meer uitleg en zekerheid te krijgen. Antwoordapparaat... De dienst is bereikbaar op weekdagen, en ook op zaterdagen, weliswaar met een beperkter uurrooster. NIET op zondag. Er wordt verwezen naar de website voor meer info.

Gelukkig hebben we een smartphone en een internetverbinding. We consulteren terug de website. Dezelfde info als de vorige dag. De bus vertrekt op 11/3/2018 aan de halte Eupen Bahnhof om 10.01u. De opmerking 'storingen' geeft ook nog altijd dezelfde info. Nergens wordt gesignaleerd dat de bus NIET rijdt op zon- en feestdagen.

Inmiddels is duidelijk dat het rode papier klopt. Die bus kunnen we vergeten.
We laten het hoofd niet hangen. Eupen ligt in een pracht van een wandelstreek. Een viertal jaren geleden stapten we een traject op het GR 573 pad van Verviers naar Eupen. Een prima alternatief. We laden vlug de route in de smartphone en vertrekken in de tegenovergestelde richting: van Eupen naar Verviers. De wandeling is meegevallen. Groot bijkomend voordeel: we hoefden aan het station van Eupen geen bus meer te nemen. En op die manier zijn het treinticket en de reis naar Eupen ook niet tevergeefs geweest. 

Wat hebben we dan te klagen?
Strikt genomen, weinig tot niets. We hadden het geluk te kunnen gebruik maken van onze kennis van de streek, en hebben er toch een toffe dag van gemaakt.

Moeten we dit voorval dan zomaar laten over ons gaan? NEE.
Want dit incident legt - voor de zoveelste keer - een aantal pijnpunten van ons openbaar vervoer bloot.

  • Waarom is het in zelfs in 2018 nog altijd niet mogelijk om een website correct en uptodate te houden?
    Alle openbaar vervoermaatschappijen maken van hun website - mobiele versies incluis - een speerpunt in de informatievoorziening voor de gebruiker, hun klant. Informeer je, laat je niet verrassen, consulteer de website!
    Groot voordeel van zo'n website is dat je die vlug en accuraat uptodate kunt houden, zodat de gebruikers altijd over de juiste info beschikken. Dat moet ook, want andere infokanalen worden systematisch afgebouwd wegens te duur en te personeelsintensief (telefoonlijn, bemande infokantoren). Dat niet iedereen uitgerust is met smartphone, tablet en pc, en daar ook handig gebruik weet van te maken, dat moeten we er maar bij nemen.
    Maar zelfs daar slagen onze openbaar vervoermaatschappijen anno 2018 nog niet in. Onze ervaring op 11/3/2018 bewijst dat maar al te duidelijk. Misschien wat minder nadruk leggen op het uitnodigen van de gebruikers om de website te liken op Facebook, of om lekker mee te twitteren? Misschien wat meer aandacht geven aan het echte werk, het correct informeren van de gebruikers?
  • Opvallend is dat de info aan de halte waar we de bus moeten nemen wel correct was. Het kan dus wel degelijk. Bovendien bewijst het dat er een goed werkend systeem achter zit. Afdrukken van de info, mensen op pad sturen om de info aan te brengen bij de haltes, voorlopige haltes inrichten, de buschauffeurs informeren, enzovoort. Het blijft nodig om dat te doen, en bovendien informeert het gebruikers aan de halte die niet het voorrecht hebben om ingewijd te zijn in de moderne communicatiemiddelen.
    Maar als je al een ganse verplaatsing achter de rug hebt om dan - ondanks alle technologie - aan de halte te moeten ontdekken dat je bus niet rijdt, dan is dit anno 2018 een volstrekt onaanvaardbare situatie.
  • Het openbaar vervoer werkt ook op zon- en feestdagen, zelfs al wordt de dienstverlening op veel plaatsen geminimaliseerd en afgeschaft. Wie - behalve wij en zovele anderen - verplaatst zich nu nog op zondag? Op zich is het afbouwen van de dienstverlening op zon- en feestdagen, en ook in de avonduren, al een volledig fout uitgangspunt. Zoals ten overvloede bewezen wordt in het buitenland, krijg je de mensen alleen maar uit hun auto door die dienstverlening net goed uit te bouwen, niet door ze af te bouwen.
    Afgezien daarvan is het op zijn minst merkwaardig te noemen dat je op zondag zelfs telefonisch geen info kunt krijgen. De reden daarvoor is uiteraard personeelskost en besparen. Maar moet je nu net daarop besparen? Stel je voor dat wegenwachtersdiensten telefonisch op zondag niet bereikbaar zijn. Kan niet, want ook op zondag rijden er auto's. Waarom is dat anders voor het openbaar vervoer? Op zondag rijden er toch ook bussen, trams en treinen?
    Ook hier merk je weer de omslag naar de technologie en de moderne communicatiemiddelen, ten nadele van het persoonlijk contact. Wie niet mee is, telt niet meer mee.
    Wij zijn het daar allesbehalve mee eens. En al zeker niet als ook die moderne communicatiemiddelen nog niet eens op punt staan.

Bovenstaande pijnpunten zijn maar wat ons in het oog schiet naar aanleiding van het incident op 11/3/2018.
Wat met die andere pijnpunten die van ons openbaar vervoer een mank vehikel maken dat hopeloos achterop hinkt bij de noden van deze tijd?

  • De verouderde trein, tram en busstellen? Ons landje is toch ook niet van plan om haar F-16's te vervangen door wat bijkomende tweedehandstoestellen? Die budgetten al eens vergeleken met die van ons openbaar vervoer?
  • De gebrekkige, beschadigde en dikwijls volledig afwezige voorzieningen aan de haltes?
  • Het gebrek aan realtime info en aanduidingen van volgende haltes in de voertuigen?

De antwoorden die we krijgen zijn al lange jaren dezelfde: gebrek aan middelen.
Wie beslist over die middelen? De politici. Maar voor hen is openbaar vervoer geen prioriteit. Integendeel. Er gebeurt nog altijd too little, too late. En als er dan al eens wat geld toegeschoven wordt om de achterstand niet nog meer te laten oplopen, dan is dat groot nieuws. Die kruimels moeten dan bewijzen dat er volop en hard geïnvesteerd wordt in de toekomst van ons openbaar vervoer.
Maar ondertussen blijven we rondrijden in de 20ste eeuw, en is het meewarig toekijken hoe we in vergelijking met het buitenland rustig verder klungelen.

Arm Belgiekske, altijd bang om eens positief uit de hoek te komen.

Facebook

Nieuwsbrief registratie

Met de Nieuwsbrief blijf je makkelijk op de hoogte van onze activiteiten en van nieuwe inhoud op de website. De Nieuwsbrief wordt enkel gestuurd als er iets te melden valt.

Ik stem ermee in om mijn persoonlijke gegevens te verzamelen, op te slaan en te gebruiken voor de verzending van de Nieuwsbrief. Lees het privacybeleid

Help ons spam te voorkomen en vul het resultaat van de som in!

captcha

() Verplichte velden

×

Door verder te surfen op deze website gaat u akkoord met het gebruik van cookies voor een betere surfervaring, voor bezoekers statistieken en voor het linken met sociale media. U kunt dit ook weigeren.