Terug een parel van een natuurwandeling! GR 126 lijkt vastbesloten om ons te blijven verrassen.

We maken kennis met de uitgestrekte bossen tussen Sevry-Javingue en Vencimont, en volgen de vallei van het riviertje La Houille tot helemaal in Gedinne. Vanaf dit eindpunt komen we met de trein makkelijk terug in Beauraing waar we de wandeling begonnen, en in Gendron-Celles waar we kampeerden.

Kaart     Reis info     Foto impressie     De wandeling     Andere GR's in de streek

Kaart

(als de kaart niet verschijnt, klik dan even op de refresh knop van je browser)

{gpxtrackmap}gr-126-beauraing.gpx{/gpxtrackmap}
(deze track is gekopieerd van de grsentiers.org website - de Waalse GR organisatie - en toont de situatie in juni 2017; de meest recente situatie vind je altijd bij hen)

Reis info

We kampeerden in Gendron-Celles.
's Morgens hoefden we maar de trein op te stappen naar Beauraing, zonder zware rugzak, want 's avonds keerden we toch terug naar de camping. De treinrit duurt ongeveer 15 minuten.
Van het station van Beauraing is het wel nog even stappen tot de plaats waar we de vorige dag het GR parcours verlieten.

De wandeletappe komt aan in het centrum van Gedinne. Het treinstation ligt wel nog 3 kilometer van het centrum langs een verkeersweg. We staken de duim omhoog en werden vlot opgepikt.
De treinrit van Gedinne naar Gendron-Celles duurt ongeveer een halfuur en passeert langs Beauraing. Handig om terug op je vertrekpunt te raken.

(Controleer deze info altijd zelf met de websites en apps van de betrokken openbaar vervoer maatschappijen - NMBS, De Lijn, Infotec... Dienstregelingen wijzigen regelmatig, en verschillen naargelang dag en uur van de verplaatsing)

Foto impressie

ozio_gallery_lightgallery

De wandeling

In Beauraing konden we rustig de tijd nemen voor een koffie. Het stadje is vooral bekend als bedevaartsoord. Maria zou hier in de jaren '30 van vorige eeuw verschillende keren aan een vijftal kinderen verschenen zijn. Na het aanvankelijke scepticisme besloot de kerk een tiental jaren later dankbaar het nieuwe goudmijntje aan te boren. Zelfs de helft van het vroegere kasteeldomein van Beauraing kon door de inderhaast opgerichte 'vereniging ter bevordering van' opgekocht worden.

Eenmaal terug op het GR-traject lopen we al vlug op een hoogte van 270 m en kijken uit over een prachtig groen landschap, hier en daar nog wat opgesmukt door een helgeel bloeiend koolzaadveld. Via draaipoortjes lopen we door enkele weides langs de buitenkant van het grote kasteeldomein. We passeren een monumentje voor een Vliegend Fort van de Engelse RAF dat hier in 1943 neergestort is. De bemanning heeft gevochten 'voor een betere toekomst'. Hopelijk zien ze niet wat ze vandaag van die betere toekomst aan het maken zijn. We stijgen nog wat verder tot goed over 300 m hoogte en lopen dan het dorpje Sevry-Javingue voorbij. Net zoals gisteren vinden we ook hier een rustig kerkhofje waar we de waterfles kunnen bijvullen.

De volgende 10 kilometer van de tocht leiden ons door uitgestrekte bossen naar Vencimont. De laatste kilometers daarvan voeren langs de helling van de vallei waarin het riviertje La Houille stroomt. Vanaf nu tot het einde van de wandeling zal het geluid van klaterend water nooit ver weg zijn. In Vencimont aangekomen staan we meteen op het niveau van het riviertje. Het dorp met zijn grote plein en typische huizen heeft wel iets. Toch lijkt alles er gesloten en behalve een dame die luid ronkend op haar grasmaaier gezeten van een zonnebad geniet, beweegt er ook niets. Alles peis en lawaai zeggen we dan, en we lopen door.

We duiken terug de bossen in en volgen het riviertje nu van dichtbij. We steken verschillende bruggetjes over, maken ommetjes over en onder mooie rotspartijen, en komen na nog wat kilometers uit bij de verlaten Moulin de la Galette. Het gebouw lijkt een bestemming gevonden te hebben als gite, maar ook daar wacht men blijkbaar op betere tijden.

Het zit de Ardennen als toeristische trekpleister niet mee. Iedere keer valt het ons op hoeveel zaken gesloten zijn, of te koop of te huur staan. Niet verwonderlijk met de prijzen die ze overal vragen voor overnachtingen en verblijfsarrangementen. Iemand legde ons uit dat de overreglementering in de sector de grote boosdoener is. Uiteraard moet de toerist beschermd worden, maar door alle regelneverij die daarmee gepaard gaat ziet de doorsnee horeca uitbater door de bomen het bos niet meer. Met alle voorzieningen en belastingen is het bijna onmogelijk een kamer nog aan minder dan 60 - 70 Euro per nacht te verhuren. Reken daar nog wat eten en drank bij om de dag door te komen en voor de prijs van een paar dagjes Ardennen kun je al bijna rustig een weekje all-in bruinbakken op een Turks strand, vliegreis inbegrepen. Zelf hebben we die prijzen er ook niet voor over. Alles wat we nodig hebben is een bed, een douche en een ontbijt, en dat hoeft allerminst luxueus te zijn. Geef ons dan maar een camping, of een goedkoop adresje uit Gilbert's List.

Met die overwegingen zijn we de laatste 2,5 km naar Gedinne langs de Houille ook doorgelopen. We belanden in het centrum en kunnen ons meteen afvragen hoe we bij het 3 kilometer verder liggende treinstation moeten raken. Eenvoudig, de duim opsteken en hopen dat je vlug meegenomen wordt.