GR 57: Barvaux - Soy (20,7 km)

0Bps3OO1 

Nog een GR 57 voltreffer! Best een soms pittige tocht, met het megalietendorp Wéris als uitschieter.

  

Kaart

(deze track is gebaseerd op informatie uit de website grsentiers.org, de Waalse GR organisatie; consulteer altijd hun website voor de meest recente situatie)

 

Reis info

Met de trein naar Barvaux. Neem in Liège-Guillemins de L-trein naar Marloie en goed 50 minuten later stap je uit in Barvaux, pal op het GR traject.

We eindigden bij het dorpje Soy. Volgens de NMBS routeplanner reed er een bus naar Hotton om iets voor 5 in de namiddag. Uiteindelijk bleek die info niet te kloppen. De laatste (school)bus rijdt tussen 2 en 3! Dan maar autostop gedaan naar Hotton (5 km) waar we met een bus de laatste kilometertjes naar het treinstation van Melreux overbrugden. Neem in Melreux de L-trein naar Liers. Een dik uur later kom je aan in Liège-Guillemins.

(Controleer deze info altijd zelf met de websites en apps van de betrokken openbaar vervoer maatschappijen - NMBS, De Lijn, Infotec... Dienstregelingen wijzigen regelmatig, en verschillen naargelang dag en uur van de verplaatsing)

 

Sfeerbeelden

  • 0Boj68s1k
  • 0Boj6Mg1
  • 0BojzEB1
  • 0BopwvL1
  • 0BpraVc1
  • 0BprbM91
  • 0Bprxg41
  • 0Bps3OO1
  • 0BpsvpJ1
  • 0Bpumo91
  • 0Bpw4Vg1
  • 0Bpxz1I1
  • 0BqF3NN1
  • 0BqH7Y21
  • 0BqHYJI1
  • 0BqHue1
  • 0BqQriz
  • 0BqX9KU1
  • 0BqXTub1
  • 0BqdRC71
  • 0BqdRKk1
  • 0BqdVJN1
  • 0BrA31w1
  • 0BrE0cW1
  • 0BrEca1
  • 0BrFhbV1
  • IMG_20170907_163552928_HDR

 

De wandeling

Het was al van vorig jaar geleden dat we nog eens verder stapten op GR 57. Ondertussen vernamen we dat de route grondig herzien werd en dat vorige maand een nieuwe topogids verscheen. GR 57 aflopen wordt er niet eenvoudiger op, er zijn zelfs 70 gloednieuwe kilometers bijgekomen en ook de bestaande route is door allerlei wijzigingen wat langer geworden.
Toevallig situeert een van die wijzigingen zich in het trajectdeel dat we vandaag lopen. Bij Wéris kon je ofwel de hoofdroute volgen, of een variant. De variant is geschrapt en de hoofdroute combineert nu het beste van de twee mogelijkheden. Het voordeel is dat we niet hoeven te kiezen. Nadeel is dat het iets langer is. We hadden ons alleszins goed voorbereid met de nieuwe track standby in de smartphone.

We starten in Barvaux een uur later dan gepland. De zoveelste koperdraadroof, ditmaal in Rivage, had er voor gezorgd dat er voor 9 uur nog geen enkele trein gereden had op de lijn Liège - Luxembourg. De trein die we om 9.14u wilden nemen was de eerste die vertrok, maar dan wel met 50 minuten vertraging. Een uur minder om van de wandeling te genieten, want de bus in de late namiddag mochten we alleszins niet missen (het was de laatste en de enige).

Vanuit Barvaux gaat het rustig en redelijk vlak langs de Golf van Durbuy. De terreinen liggen er mooi groen bij. De golfkarretjes rijden parmantig van het ene naar het volgende balletje. Wat blijft er eigenlijk nog over van de golf "sport"? Vroeger werd er tenminste nog ontspannen rondgewandeld (de golfclubs werden door een helper gedragen). Nu hoeft ook dat niet meer, je huurt gewoon een elektrisch golfautootje. Golfen heeft nu hetzelfde sportgehalte als een namiddagje kantoor. Zitten, en af en toe eens opstaan om koffie te halen. Alleen wordt de koffie hier vervangen door een balletje slaan, en niet te vergeten, een gezonde portie buitenlucht. Maar die krijgen wij ook... gratis.

Voorbij het golfterrein beginnen we door bos langzaam te stijgen. We halen een groepje jongeren in die rugzak en (weg)werptent zeulend ook GR 57 volgen. Te laat denken we er aan dat we ze hadden moeten verwittigen over het gewijzigde traject. We hebben ze de rest van de dag niet meer teruggezien. We verlaten het bos en langs maïsvelden komen we bij de eerste dolmen.
Wéris staat alom bekend voor zijn dolmen en menhirs die dateren van zo'n 5000 jaren geleden. Wat de betekenis ervan was voor onze voorouders, daar hebben de wetenschappers vandaag nog altijd het raden naar. We weten alleen dat die dolmen ook graven waren, en dat al die kunstwerken in en rond Wéris bepaalde geometrische patronen vormen over ettelijke vierkante kilometers. Ook equinox (rond 21/9) en zomersolstitium (rond 21/6) spelen een rol in die patronen. Stof genoeg voor allerlei esotherische theoriën... zelf houden we de voetjes liever stevig op de grond.
In het dorp aangekomen nemen we wat tijd voor een koffie in het Megalietenhuis terwijl we vlug een brochure doorbladeren. Terug verder. Op verschillende plaatsen zien we zwerfstenen uit de grond steken. Of zijn het menhirs? Je zou hier aan alles beginnen twijfelen. Een stevige klim brengt ons bij de Haina Steen op 360 m hoogte. Deze hellende puddingsteenrots beheerst de omgeving. Volgens de legende sluit de steen een gang af naar de onderwereld. Af en toe licht de duivel de steen op om een kijkje te nemen in onze bovenwereld. Als hij moe is rust hij wat uit op het Bed van de Duivel dat een paar honderd meter verder ook op onze route ligt. De Haina Steen is witgekalkt, een zuiveringsritueel dat ervoor moet zorgen dat de duivel zich hier liever niet laat zien.

We lopen lange tijd door bos om uiteindelijk af te dalen in de vallei van de Aisne. Waar we het riviertje oversteken vinden we een rustig picknickplaatsje. De Aisne ontspringt in de buurt van de Baraque de Fraiture op 630 m hoogte en mondt uit in de Ourthe bij Bomal. De klim die volgt doet naar adem happen. Af en toe halt houden om van het al even adembenemende uitzicht te genieten maakt de inspanning gelukkig wat beter verteerbaar.
Het gaat nu op Erezée af. Het plaatsje heeft weinig te bieden zodat we maar vlug doorstappen. We zijn al goed halfweg de tocht, maar de bus deadline willen we absoluut niet missen.

We dalen terug, volgen een tijd de flank van de Aisnevallei, om het riviertje dan een tweede keer over te steken. We maken even kennis met een stukje Ravel fietsroute Erezée - Hotton. Het valt op dat in Wallonië, in tegenstelling tot Vlaanderen, heel wat stukken Ravel nog niet geasfalteerd of gebetonneerd zijn. Een zand- en grindlaag doet het blijkbaar evengoed. De Ravel volgt de bedding van de vroegere buurtspoorweg Melreux - Manhay. Iets verder, maar niet op het GR 57 traject, wordt op deze oude lijn al sinds 1966 de Tramway Touristique de l'Aisne geëxploiteerd. Het traject volgt de Aisnevallei over een afstand van 11,2 km.

We beginnen aan de laatste stevige klim van de tocht, terug naar 380 m hoogte. We passeren nog een WOII herdenkingsmonument voor op 9/9/1944 door de zich terugtrekkende SS'ers vermoorde burgers. Het is de eerste keer dat we Septembre als 7bre geschreven zien.

Uiteindelijk bereiken we Soy, het eindpunt van de tocht. We zijn nog ruim op tijd voor de bus. Een oude man op zijn stoel ziet ons wat ronddrentelen en wenkt. "Zoeken we iets? De bus nemen? Vergeet het maar, hier komt geen bus meer, de laatste van de dag passeerde rond 2 uur... "
Dan maar de duim opgestoken. We kregen vlot een lift naar het 5 km verder gelegen Hotton. Na nog een laatste afzakker namen we daar de bus naar Melreux Gare. Eind goed, al goed, al was het zonder bus.

 

Andere GR-tochten in de streek

GR 577 (Ronde van de Famenne)

Facebook

Door verder te surfen op deze website gaat u akkoord met het gebruik van cookies voor een betere surfervaring, voor bezoekers statistieken en voor het linken met sociale media. U kunt dit ook weigeren.