GR 57: Barvaux - Durbuy - Hotton (20,3 km)

Anticlinaal van Durbuy

De etappe Barvaux - Durbuy - Hotton valt nogal tegen als je ze vergelijkt met de rest van GR 57 en met het vroegere traject dat langs Wéris, Erezée en Soy liep.

 

BELANGRIJKE WIJZIGINGEN VANAF 2021

Tussen Durbuy en Hotton is het GR 57 traject volledig hertekend.
De tocht die we indertijd liepen langs Barvaux, Wéris, Erezée en Soy, is nu een voor een groot stuk een onderdeel van GR 577 (Tour de la Famenne), maar niet meer van GR 57.

We hebben het nieuwe traject verkend op 16/5/2021.
Tussen Durbuy en Hotton is de afstand nu 16,4 km. Dat is heel wat korter dan het vroegere traject. 

Inmiddels is ook de GR 57 topogids niet meer verkrijgbaar. Er wordt een nieuwe editie voorbereid die hopelijk vlug zal verschijnen.
In afwachting gebruik je best de gpx tracks van GR 57 zoals ze op de grsentiers.org website kunnen gedownload worden. De wijziging tussen Durbuy en Hotton zou trouwens niet de enige zijn ... Afwachten wat het nog gaat worden.
 

 

Kaart

Hoogteprofiel GR 57 Barvaux - Durbuy - Hotton

(deze track is gebaseerd op informatie uit de website grsentiers.org, de Waalse GR organisatie; consulteer altijd hun website voor de meest recente situatie)

 

Reis info

Barvaux is een treinhalte op de spoorlijn Liège - Marloie. De rit vanaf Liège duurt 45 minuten. In de week rijdt er om het uur een trein. Weekends en feestdagen slechts om de 2 uren.

Melreux / Hotton is de volgende halte op dezelfde spoorlijn. Tussen Melreux en Barvaux rijdt de trein amper 4 minuten. De terugrit naar Liège duurt ongeveer 50 minuten.

Je passeert het treinstation van Melreux nog voor de tocht eindigt in Hotton. We liepen de resterende 2,5 km naar Hotton nog uit en keerden dan terug naar Melreux met een TEC bus. Die rit duurt ook maar enkele minuten.

Je zou de tocht ook kunnen beginnen in Bomal (ook een treinhalte) en eindigen in Melreux. Je hebt dan een handige treinstapper zonder eerst nog de bus te moeten nemen.

(Controleer deze info altijd zelf met de websites en apps van de betrokken openbaar vervoer maatschappijen - NMBS, De Lijn, Infotec... Dienstregelingen wijzigen regelmatig, en verschillen naargelang dag en uur van de verplaatsing)

 

Sfeerbeelden

(verwijderd)

 

De wandeling

Sinds we lucht kregen van het gewijzigde traject Durbuy - Hotton liet het curieuzeneuzeduiveltje ons niet meer los. Waarom die wijziging? En blijft dit traject op hetzelfde hoge peil als de rest van de GR 57 route?

Op zondag 16/5/2021 was het zover. We stapten de trein op naar Barvaux. Het weerbericht voorspelde niet veel goeds. Kans op buien en onweders met stortregens en stevige windstoten. We hebben niets tegen af en toe wat regen, zelfs niet tegen een stevige bui. Onze ervaring is dat het met dit soort weerberichten meestal wel losloopt. Het gebeurt zelden dat het een ganse tocht regent en lelijk doet.
Maar deze keer hadden we dan toch wel goed pech. Een lichte aanhoudende regen deed ons het grootste deel van de tocht de regenkap ophouden. En minstens twee keer deden plensbuien de broeken koud en doornat aan onze benen plakken. De onweders en de windstoten bleven ons bespaard.
Gelukkig dragen we erg lichte sneldrogende wandelbroeken, en waterdichte jassen. Maar ondanks al die voorzieningen slagen we er niet in om het eens te zijn met die reclameslogan: "Er bestaat geen slecht weer, alleen maar slechte kledij". Al die high-tech regenjassen beletten niet dat de kledij eronder ook nat wordt. Niet van de regen, maar van het zweet, ondanks alle beloften dat je lichaamswarmte en -vocht naar buiten geëvacueerd worden. Verder verhindert een sneldrogende wandelbroek niet dat je tijdens die plensbui de onaangename kille nattigheid van de stof tegen je huid moet verdragen. En de wind blaast de druppels van je regenkap toch in je gezicht en tegen je bril, met als gevolg een troebel en onduidelijk wereldbeeld. Nee, aanhoudend slecht weer heeft ons nog nooit euforisch blij gemaakt, ook deze keer niet.

Met slecht weer verschuift de wandelbeleving van genieten naar zo goed mogelijk omgaan met de elementen. Zou het daarom zijn dat we deze tocht zo negatief beoordelen? Nee, ook bij beter weer had deze wandeling ons niet kunnen bekoren. Te weinig afwisseling, te veel eentonig lange en brede bospaden, saaie en uitgewaaierde dorpen, en een Durbuy dat hard op weg is om een Ardens Benidorm te worden. Het mooiste stukje was voor ons nog dat tussen Melreux en Hotton, de laatste 2,5 kilometers langs de Ourthe.

Maar laat ons beginnen bij de start van deze wandeletappe.
Het stuk van Barvaux naar Durbuy was vroeger een onderdeel van GR 57, nu is het een verbindingsroute tussen GR 57 in Durbuy en het station van Barvaux. Ook GR 577 passeert in Durbuy, dus ook voor die route is het een stationsverbinding. De bewegwijzering is geel-rood, en het grootste deel van deze 4,3 aanloopkilometers is geasfalteerd.

In Durbuy zelf is niet veel veranderd. Nu de terrassen terug geopend zijn, was het er zelfs op een regendag een drukte van jewelste. Op de grote parking schuiven de auto's bumper aan bumper vooruit, uitkijkend naar dat ene plaatsje dat zou kunnen vrijkomen. Maar dan moet je wel toevallig net daar aan het aanschuiven zijn. Het ideale begin van een ontspannen daguitstapje? Afstand houden op de terrassen is er duidelijk ook niet bij. Hoe meer zielen hoe meer "vreugd", maar dat woord is al lang vervangen door "geld".
Durbuy wordt nog altijd gepromoot met de titel "Kleinste stadje ter wereld", een grove onwaarheid, maar daar trekt de toeristische industrie zich niks van aan. Lang geleden situeerde Durbuy zich aan de rand van het graafschap Luxembourg. Het kleine plaatsje aan de Ourthe had daardoor een verdedigingsfunctie tegen zijn buren, het Prinsbisdom Liège, en het Abdijvorstendom Stavelot - Malmedy. Omdat enkel een stad een leger kon hebben, kreeg Durbuy in 1331 stadsrechten. Op die manier vermeed de graaf van Luxembourg iedere keer zijn troepen te moeten verplaatsen als er een bedreiging was aan de noordkant van zijn graafschap. Het klopt dus dat Durbuy zijn stadsrechten niet verkreeg omdat het een grote plaats was. Maar om het daarom het "kleinste stadje ter wereld" te gaan noemen, dat was een puur marketing verzinsel. Durbuy heeft nog altijd enkele honderd inwoners, terwijl er stadjes bestaan met slechts een paar tiental inwoners.
Nu ja, we stappen het kitscherige kermisplaatsje vlug door en staan wat later al aan de Ourthe waar we inpikken op het nieuwe GR 57 traject.

De tocht volgt de Ourthe een stukje stroomopwaarts, langs een plaats waar kajakkers vertrekken. Ter hoogte van een camping gaat het langs een Ravel naar het dorpje Petit-Han, altijd weer over verharde ondergrond en langs veel bebouwing. Pas als we een bosgebied bereiken wordt de tocht onverhard. We doorkruisen een redelijk uitgestrekt gemengd loofwoud. Jammer dat we meestal kaarsrechte en brede bospaden moeten volgen. Ergens vinden we een vervallen boshut met een welgekomen afdakje om de boterhammen toch ietwat beschut tegen de regen te kunnen verorberen. Niet bepaald een gezellige plek, maar we waren blij genoeg dat we het tenminste wat droog konden houden.

Als we het bos verlaten steken we bij een camping de Ourthe over. We stappen door de dorpen Fronville en Monville, terug een volledig verhard traject door volkomen oninteressant gebied. De Vlaamse ziekte heeft ook Wallonië besmet: lintbebouwing en nieuwe verkavelingen die de resterende natuur onherroepelijk doen verdwijnen.
We steken nog eens de Ourthe over en staan op minder dan 100 meter van het treinstation van Melreux. Het traject tussen Durbuy en Melreux is 14 km lang.
Ook in Melreux valt weinig of niets te beleven. De tocht loopt over een campingterrein naar de Ourthe en volgt dan de rivier tot in Hotton. Als het cafetaria open is kan je op de camping terecht voor een natje en een droogje. Geen slecht idee om daar de wachttijd voor de trein door te brengen.
Zelf stapten we door tot in Hotton waar toch wel wat meer keuze is tussen verschillende café's, bistro's en restaurants. Het traject loopt grotendeels langs de Ourthe en is een verademing vergeleken met de vele saaie kilometers die er aan vooraf gingen. Keerzijde van de medaille: we moeten nog een bus nemen om terug te keren naar Melreux.

Niet bepaald een flatterende beschrijving van een GR-traject. Het vroegere traject langs Wéris, Erezée en Soy was veel mooier. Waarom dan die wijziging?
We zijn niet de ontwerpers van het GR 57 pad, maar het vroegere traject tussen Bomal, Barvaux en Melreux / Hotton was heel wat langer, en voor veel GR 57 stappers een moeilijk te organiseren etappe met het openbaar vervoer. Het nieuwe traject maakt dat heel wat makkelijker. Zou het dat zijn? We kunnen er maar naar gissen.
Behalve de praktische organiseerbaarheid is het alleszins geen verbetering van het GR 57 traject. Het toont alleen maar hoe onze prachtige natuur nog altijd, en tegen beter weten in, opgeofferd wordt aan de "individuele" vrijheid om te bouwen waar men waar wil.

 

 

 

Andere GR-tochten in de streek

GR 577 (Ronde van de Famenne)