GR 571: Trois-Ponts - Vielsalm (19,2 km)

IMG 0244

Een pittige tocht langs en door de vallei van de Salm. Afwisselend bossen, velden, panorama's, dorpjes, dit zijn de Ardennen op hun best.
De treinverbinding tussen begin- en eindpunt maakt de wandeling er alleen maar aantrekkelijker op.

Kaart

(deze track is gebaseerd op informatie uit de website grsentiers.org, de Waalse GR organisatie; consulteer altijd hun website voor de meest recente situatie)

Reis info

Omdat we niet veel zin hadden om deze tocht met een zware rugzak te stappen spoorden we de dag voordien naar Vielsalm waar we de tent opsloegen. De volgende dag hoefden we dan maar met een dagpak van Vielsalm naar Trois-Ponts terug te sporen om daar de wandeling te starten. De rit duurt 11 minuten. Wie deze toch al stevige tocht nog 5 kilometer langer wil maken kan in het toeristisch seizoen een stationnetje verder terugkeren tot Coo want ook dat plaatsje ligt op het GR 571 traject en op dezelfde spoorlijn.

Vielsalm is een station op de lijn Liège - Gouvy - Luxembourg. Hou er rekening mee dat de treinen maar om de twee uren rijden.

Geen terugreis. We stapten tot Rencheux. Van daar is het minder dan een kilometer dalend stappen tot in het centrum van Vielsalm.

(Controleer deze info altijd zelf met de websites en apps van de betrokken openbaar vervoer maatschappijen - NMBS, De Lijn, Infotec... Dienstregelingen wijzigen regelmatig, en verschillen naargelang dag en uur van de verplaatsing)

Sfeerbeelden

De wandeling

's Morgens genieten we op de camping van een koffie en een croissant. De vorige avond konden we het reilen en zeilen in dit mini-dorp observeren. Het deed ons denken aan "Het leven zoals het is: Camping", de trieste intrede van de Vlaamse reality soap. Veel is er niet veranderd tegenover bijna twee jaar geleden toen we hier nog eens kampeerden (doortocht in Vielsalm op het GR 5 pad). De meeste gasten zijn habitués die in permanente sta-caravans verblijven. Sommige exemplaren lijken goed voor de sloop (we bedoelen de caravans) en de infrastructuur kan bezwaarlijk hoogstaand genoemd worden. Maar wat er moet zijn is er, het functioneert, en het is goedkoop. Bovendien is het maar een paar minuutjes lopen tot het centrum van Vielsalm.

Het station ligt op een redelijke afstand van de camping, maar we wandelen erheen langs het meer zodat we de drukke verkeersweg niet hoeven te volgen. Met de trein staan we 11 minuten later al in Trois-Ponts. De tocht zal ons te voet terugbrengen naar Vielsalm.

Trois-Ponts ligt nog net in de provincie Liège. In dit plaatsje mondt het riviertje de Salm uit in de Amblève. Gedurende twee dagen zullen we de vallei van de Salm stroomopwaarts volgen. Vandaag komen we zo alvast in de provincie Luxembourg want na 9 kilometer belanden we al op het grondgebied van het stadje Vielsalm, en dat is Luxembourg.
Het riviertje heet eigenlijk de Glain, maar de benedenloop tussen Vielsalm en Trois-Ponts wordt op kaarten en in toeristische publicaties altijd Salm genoemd. We komen op deze tocht welgeteld één keer de benaming Glain tegen, en dat is bij de brug in het gehucht Hourt op een handgeschilderd bordje. De lokale inwoners houden toch nog altijd vast aan die oude benaming. Voorbij Vielsalm wordt het riviertje dan weer wel overal Glain genoemd. 't Is maar dat je het weet.

Het stationnetje van Trois-Ponts ligt wat bezuiden het centrum van de gemeente en dat is ook de richting die de GR-tekens ons uitsturen. Een bezoekje aan het centrum zal voor een volgende keer zijn als we hier ooit nog eens terugkeren op het einde van een andere wandeletappe op GR 571.

We volgen meteen een stukje Salm. De streek is zwaar bebost en er wordt intensief aan bosonderhoud en -ontginning gedaan. Op meerdere plaatsen zijn hele stukken bos gerooid en heraangeplant. Waar dat gebeurt worden paden transportwegen voor de boomstammen of verdwijnen ze helemaal onder het houtafval. Met de bomen kunnen ook de GR-tekens verdwijnen... het komt er dan op aan de beschrijving en de kaartjes in de topogids goed in de gaten te houden.

We lopen een langgerekte camping voorbij en beginnen aan een stevige klim waar maar geen einde aan komt. Op enkele kilometers stijgen we 200 meter tot we bij het gehucht Aisomont op 477 m hoogte staan, meteen het hoogste punt van de wandeling. De hellingen met de kaarsrechte dennenbomen ogen bepaald indrukwekkend. Nog nooit hebben we tijdens een klim zoveel grote zwarte bosmieren over zo een lange afstand op een pad bij mekaar gezien. Zelfs wie uitgeput in de verleiding zou komen om te stoppen en op adem te komen zal zich wel twee keer bedenken want binnen de kortste keren kruipen die lieverdjes je benen op en je schoenen in. We blijven in de bossen op ongeveer dezelfde hoogte en dalen dan een paar kilometer verder door meer open gebied naar het gehucht Spineu. We krijgen een oorlogsmonumentje te zien, en dat zal niet het laatste zijn op deze tochten. Op verschillende plaatsen in de streek werd tijdens WO II hevig gevochten. Een inwoner heeft in zijn tuin zelfs enkele redelijk operationeel uitziende kanonnen uit die tijd geplaatst. Heimwee naar het oorlogsgeweld?

Helemaal terug beneden steken we bij Rochelinval de Salm over. Dit is waar de provincie Luxembourg begint. Er volgt een stuk bos waarin alle gekapte dennen naar ons pad gesleept werden om vandaar verder getransporteerd te worden. Ons staptempo ligt meteen een stuk lager want het is niet evident om tussen zo'n ravage goed op te schieten.

Het eerstvolgende plaatsje is Grand-Halleux, een dorp dat bij Vielsalm hoort. Onderweg zagen we in de vallei een tot hotel omgevormd klooster opvallen. Ook een camping met (gesloten) zwembad lijkt bij de plaats te horen. Kampeergelegenheden genoeg in de streek, alleen liggen ze voor wandelaars dikwijls erg ver van dorps- en stadscentra verwijderd en zijn er geen bevoorradingsmogelijkheden. Het komt er dan op aan altijd voldoende voorraad bij te hebben en die op tijd en stond te kunnen aanvullen.

Voorbij Grand-Halleux zoekt het traject weer hogere regionen op. De inspanningen worden beloond met mooie zichten op de vallei. We komen bij het Parc du Monti, een dierenpark waar zowat alle in de Ardennen voorkomende grotere zoogdieren zouden te bewonderen zijn. Of het park nog open is was niet duidelijk. Het ziet er daar alleszins erg verlaten, vervallen en stilletjes uit.

We dalen terug de vallei in en steken nog eens de Salm over, ditmaal bij een bordje dat ons meedeelt dat vissen op de 'Glain' (niet de Salm) voorbehouden is aan vergunninghouders.

Er volgen weer een paar kilometers bos. In het Bois de Coirnoûmont wordt het bij momenten bijna donker, zo dicht staan de enorme dennen bij mekaar. Aan de overkant van de vallei krijgen we het rotsmassief van Hourt te zien. Ondanks de grote hoogteverschillen zijn dit de eerste en ook de enige echte rotsen die we op deze tocht tegenkomen.

Bij Rencheux komen we het bos uit. Wat verder in de vallei koestert Vielsalm zich vredig in de zon. Op de kruising met de N822 (Vielsalm - Lierneux) verlaten we GR 571 en lopen we het stadje in, op weg naar een frisse Orval en dan een verkwikkende douche.

Andere GR's in de streek

GR 14: Malmedy - Trois-Ponts (20,6 km)
GR 14: Trois-Ponts - Lierneux (18,7 km)

GR 5

Nieuwsbrief registratie

Met de Nieuwsbrief blijf je makkelijk op de hoogte van onze activiteiten en van nieuwe inhoud op de website. De Nieuwsbrief wordt enkel gestuurd als er iets te melden valt.

Ik stem ermee in om mijn persoonlijke gegevens te verzamelen, op te slaan en te gebruiken voor de verzending van de Nieuwsbrief. Lees het privacybeleid

Help ons spam te voorkomen en vul het resultaat van de som in!

captcha

() Verplichte velden

×

Door verder te surfen op deze website gaat u akkoord met het gebruik van cookies voor een betere surfervaring, voor bezoekers statistieken en voor het linken met sociale media. U kunt dit ook weigeren.