GR 575/576: Ciney - Celles (19,2 km)

IMG 3061

De eerste etappe op het GR 575/576 traject valt best mee. We maken kennis met een zacht glooiende landbouwstreek waar we het gevoel hebben nog te kunnen ademen. De tocht eindigt in een van de mooiste dorpen van Wallonië, Celles.

 

Kaart

(deze track is gebaseerd op informatie uit de website grsentiers.org, de Waalse GR organisatie; consulteer altijd hun website voor de meest recente situatie)

 

Reis info

Ciney is goed bereikbaar met de trein. In Brussel nemen we de trein naar Luxembourg. Ciney ligt een paar haltes verder dan Namur.
Het GR pad passeert op nog geen 500 m van het station van Ciney.

De tocht eindigt in Celles. Raar maar waar, in Celles passeert geen openbaar vervoer. Waarom dan daar stoppen? Omdat er ook in een straal van 5 km voor of na Celles nergens openbaar vervoer passeert. De enige uitweg is het treinstationnetje van Gendron-Celles op de N910, op zo'n 4 km buiten Celles. We staken de duim omhoog en werden vrij vlug meegenomen door een vriendelijke schoolbuschauffeur die de streek doorkruiste met kinderen die in Ciney school lopen. De man wist maar al te goed hoe erg het in de streek gesteld is met het openbaar vervoer.
In Gendron-Celles passeren treinen naar Dinant of naar Libramont.

(Controleer deze info altijd zelf met de websites en apps van de betrokken openbaar vervoer maatschappijen - NMBS, De Lijn, Infotec... Dienstregelingen wijzigen regelmatig, en verschillen naargelang dag en uur van de verplaatsing)

 

Sfeerbeelden

 

De wandeling

'Verandering van lucht doet goed' wordt wel eens gezegd, en daarvoor hoeven we niet naar de andere kant van Europa te reizen. In Wallonië zijn er nog volop streken waar je je niet voortdurend beklemd hoeft te voelen en waar je nog kunt ademen. De Condroz is zo'n streek, een op en neer golvend landschap waar de blik geregeld vele kilometers vooruit, opzij of achterom kan wegdromen. Voor de wandelaar ligt het allemaal zomaar voor het grijpen. We hoeven maar de wit-rode tekens van het GR 575/576 pad te volgen om de streek 300 km lang aan ons te zien voorbij glijden.

GR 575/576 vormt een lange lus, dus je kunt er om het even waar aan beginnen. De topogids doet het van in Ciney en volgt de lus in wijzerzin. Braaf volgen we de topogids.
Het pad start in het centrum van Ciney bij het toerismekantoor, maar een bezoekje aan het centrum zal moeten wachten tot we 300 km later ooit eens terug in Ciney zullen aankomen. Nu willen we alleen maar zo vlug mogelijk op het pad aansluiten na enkele uren treinreis en een koffie bij het station. We vinden het pad bij de Capucijnenkerk, nog geen 500 m van het station. We lopen meteen door een rustige parkomgeving en iets verder ligt het voormalige Saint-Roch kasteeltje. Een beeld van Georges Grard geeft stijl aan de tuin ervoor.

Een parkweg en een woonwijk later ligt Ciney al achter ons. Een asfaltweg ontrolt zich door de akkers. Op de kruising met een veldweg komt GR 577 erbij. De Ronde van de Famenne zal ons zo'n 6,5 km gezelschap houden.

Het pad leidt naar Leignon waar kerk en kasteel mooie zichten opleveren. Het kasteel met zijn torens en kantelen ziet er middeleeuws uit, maar kreeg pas eind 19de eeuw dat uitzicht toen het door een Gentse notaris als tweede verblijf gekocht werd. Naïeve romantische nostalgie naar vroegere tijden was toen bon ton bij de begoede klasse. Sommigen zien in het kasteel allerlei kalendersymbolen, maar andere bronnen spreken dat dan weer tegen. Zo zouden er 52 kamers zijn naar analogie met het aantal weken in een jaar, maar elders lezen we dat er 'maar' 49 kamers zijn. De 4 torens duiden op de seizoenen, en de 365 ramen zouden verwijzen naar de dagen in het jaar. We hebben de ramen niet geteld, maar het kasteel wordt effectief ook wel het 'Château des Mille Fenètres' genoemd, het zijn er alleszins heel wat.
Op de muur voor de kerk vinden we een gedenkplaat voor Milo Huempfner, een Amerikaanse soldaat die hier op 22 december 1944, tijdens het Duitse Ardennenoffensief met zijn vrachtwagen in panne viel. De man maakte van de nood een deugd en schakelde op eigen houtje 2 gepantserde voertuigen, een mitrailleursnest en 3 Duitsers uit. Hij verwittigde ook de eigen troepen dat er Duitsers in het dorp waren waardoor hij kostbare levens en materiaal redde. Milo's heldendaden raakten bekend tot in de Verenigde Staten waar hij al vlug de bijnaam 'one man army' kreeg.

Na Leignon gaat het terug de velden in. We lopen voorbij de Linde van Ronvaux, het hoogste punt van de wandeling (340 m) met een 360° graden uitzicht over de streek. We staan boven op een heuvelkam en in de Condroz noemen ze dat een 'tige'. In de Ardennen zouden ze het over 'crêtes' hebben. We blijven op hoogte lopen en nog een paar kilometer verder komen we bij een plaats die ze 'La Brodde' noemen. GR 577 splitst hier terug af. Door wat bos dalen we tot bij een vijver waarna we weer door open velden langzaam naar het kruispunt 'Baraque de Conjoux' stijgen. Hier staat weer een linde, alleen gaat het nu om de grootste linde van het land! Op 1,5 m boven de grond heeft de boom een stamomtrek van 8,52 m. Het gevaarte zou ongeveer 400 jaar oud zijn.

We volgen nu een asfaltweg tot vlakbij de E411. Daar draaien we het bos in en via de capriolen van het Sentier de Conjoux komen we in het gelijknamige dorp. Conjoux is bekend voor zijn grotten. Nee, geen echte, wel een reeks van 18 kunstmatige Mariagrotten met maar liefst 97 beelden. Het grottencomplex ligt zo'n 100 m buiten het GR pad. Ergens lazen we dat de plaats momenteel zo vervallen is dat ze zelfs afgesloten is voor het publiek. We deden dan ook niet de moeite om er langs te gaan. Ooit trokken dit soort katholieke amusementsparken avant la lettre duizenden bezoekers, maar die tijden zijn lang vervlogen. Wel bemerken we in het dorp een kaatsbaan, het speelterrein van een volkssport die in deze streek nog altijd beoefend wordt.

Het GR traject loopt nu onder de E411 door. Er volgt een passage langs heel wat met maretak begroeide bomen, het heksenkruid dat vroeger in de stallen gehangen werd als bescherming tegen de 'mare' (de heks) die het vee onvruchtbaar maakte.

We duiken de bossen in om er pas tegen het einde van de tocht bij Celles terug uit te komen.
Celles staat bekend als een van de mooiste dorpen van Wallonië. Het kleine centrum met zijn typische huizen in grijze steen biedt inderdaad een mooie aanblik. De blikvanger van het dorp is evenwel de 11de-eeuwse collegiale Saint-Hadelin kerk, een van de mooist geconserveerde voorbeelden van de Romaanse bouwkunst in de Maasstreek. Het is een van de belangrijkste cultuurhistorische monumenten in Wallonië.
Alhoewel Celles toch wel een belangrijke toeristische trekpleister is passeert er in het dorp helemaal geen openbaar vervoer. Dit 'mooiste dorp van Wallonië' kun je alleen maar te voet, met de fiets of met de auto bereiken. Redelijk onbegrijpelijk toch? Waarschijnlijk is dat ook het excuus om dan maar de mooie omgeving van de kerk te laten ontsieren door auto's.
We vinden een terras waar we na lang wachten uiteindelijk zelf moeten binnenlopen om een blonde Chimay te bestellen. Naar de kaasjes die we op andere tafeltjes bij de bieren zien staan moeten we ook zelf vragen. Samen met de vorstelijke prijs die we mogen betalen voor bier en (gebrek aan) bediening, geeft dat toch een idee waartoe zo'n 'mooiste dorp' titel leidt: een 'tourist trap'.
Gelukkig weten we van vroegere tochten in de streek dat zo'n 4 km verder het treinstationnetje van Gendron-Celles ligt. GR 126 en 129 passeren er. Vanuit het dorp loopt er een brede asfaltweg (N910) heen. We raakten er met autostop.

 

Andere GR's in de streek

GR 577

GR 129: Dinant - Gendron-Celles (19 km)
GR 129: Gendron-Celles - Houyet (8,6 km)

Facebook

Nieuwsbrief registratie

Met de Nieuwsbrief blijf je makkelijk op de hoogte van onze activiteiten en van nieuwe inhoud op de website. De Nieuwsbrief wordt enkel gestuurd als er iets te melden valt.

Ik stem ermee in om mijn persoonlijke gegevens te verzamelen, op te slaan en te gebruiken voor de verzending van de Nieuwsbrief. Lees het privacybeleid

Help ons spam te voorkomen en vul het resultaat van de som in!

captcha

() Verplichte velden

×

Door verder te surfen op deze website gaat u akkoord met het gebruik van cookies voor een betere surfervaring, voor bezoekers statistieken en voor het linken met sociale media. U kunt dit ook weigeren.