GR 575/576 Variant Modave: Les Avins - Barse (15,2 km)

IMG 20171228 133911364

Niet te lang, afwisselend, interessant en makkelijk bereikbaar. De variantroute tussen Les Avins en Grand-Marchain op GR 575/576 was voor ons de ideale wandelafsluiter van 2017.

We wensen iedereen alvast een fijn eindejaar, en voor 2018... "Pluk de dag en het pad, en geniet van elke stap". Tot dan.

  

Kaart

(deze track is gebaseerd op informatie uit de website grsentiers.org, de Waalse GR organisatie; consulteer altijd hun website voor de meest recente situatie)

 

Reis info

We reizen met de trein naar Huy.
Aan het station nemen we TEC bus 126a richting Havelange. Een goed halfuur later stappen we uit aan de halte Les Avins Ferme.

We keren terug naar Huy met dezelfde bus vanaf de halte Vierset-Barse Barse Gare. Op minder dan 15 minuten staat we bij het treinstation van Huy.

(Controleer deze info altijd zelf met de websites en apps van de betrokken openbaar vervoer maatschappijen - NMBS, De Lijn, Infotec... Dienstregelingen wijzigen regelmatig, en verschillen naargelang dag en uur van de verplaatsing)

 

Sfeerbeelden

 

De wandeling

We stappen even weg van het GR 575/576 hoofdtraject om de variantroute tussen Les Avins en Grand-Marchain te verkennen. Dit wandelstukje is nauwelijks 13,5 km lang, maar terugkeren vanaf het eindpunt bij Grand-Marchain met openbaar vervoer is niet evident. Daarom verlengen we de tocht met nog een stukje hoofdtraject van 1,9 km tussen Grand-Marchain en Barse (zie de tocht GR 575/576: Andenne - Vierset-Barse).

Les Avins ligt er nog altijd even grijs bij als vorige keer. De uitdrukking doet dit plaatsje nochtans niet de eer aan die het verdient. Het is een typisch dorp in de Condroz en met de lokale grijze bouwstenen kleuren die sowieso grijs. De stoere boerderijcomplexen, het kerkje en nog wat andere gebouwen geven het geheel een nog redelijk intacte aanblik. In een artistiek atelier komen beeldhouwers uit alle windstreken 'le petit granit' bewerken die nog altijd in enkele groeves gewonnen wordt. Wie goed rondkijkt ziet in het dorp verschillende 'gargouilles' (waterspuwers). Bij gebrek aan riolering geven ze een leuk en origineel cachet aan het straatbeeld.
De start van de variantroute staat keurig op de juiste manier aangegeven: een wit-rood GR teken met een schuine witte streep erdoor. Enkel de start wordt zo aangeduid. De rest van de variantroute volgen we de gewone GR tekens. Een dalend graspaadje langs een omheining met agressief blaffende honden (wat voelen we ons altijd welkom op zo'n plaatsen...) brengt ons bij de Hoyoux. Het riviertje met zijn 28 km lengte situeert zich volledig binnen de Condroz. Hoe onopvallend ook, bij Modave in een smalle diepe vallei, kent de Hoyoux het snelste debiet van alle Belgische rivieren. Een modderig pad voert ons langs het hier nog vrij bescheiden waterloopje. Verrassend is dat we nogal wat wandelaars tegenkomen. Misschien heeft het te maken met de mooie dag in deze uiterst sombere decembermaand, of met de vakantieperiode, of dit moet gewoon een populair wandelgebied zijn.
Een bord vertelt dat we de archeologische site van Les Avins passeren. Zonder dat bord is het een terrein zoals alle andere. Wat hoger op de helling liggen nochtans 3 grotten waar in de jaren 1980 verschillende opgravingen plaatsvonden. Er werden heel wat resten gevonden die dateren uit een lange periode, gaande van het neolithicum tot de middeleeuwen. Ze worden bewaard in een klein museum in het dorp.

Het wandeltraject neemt af en toe wat hoogte, maar blijf de loop van het riviertje volgen, hoofdzakelijk door bebost gebied. Als het terrein verandert in een mooie groene grasvlakte, lopen we een waterwinningsgebied in waar de Hoyoux en haar zijbeek, de Ruisseau de Pailhe, netjes gekanaliseerd door lopen. Het hier opgevangen water is bestemd voor Brussel. Zo'n 200.000 mensen worden er dagelijks mee bevoorraad.

We winnen terug wat hoogte en belanden op een modderpad naast een stenen muur waar maar geen eind lijkt aan te komen. Waarvoor dient een muur, tenzij om iets af te schermen? Volgens de kaart naderen we het Kasteel van Modave. Het domein dat bij het kasteel hoort maakt deel uit van een 450 ha groot natuurreservaat (beheerd door Natagora). Na nog enkele bochten in de muur verschijnt het kasteelcomplex. De in een lange rij geordende gebouwen bieden een indrukwekkend zicht. We lopen op de toegangspoort af en horen alsmaar luider wordende muziek. De klanken van een klassiek jachtconcert blijken uit een in de poort opgehangen luidspreker te komen. Een affiche heeft het over een tentoonstelling van kerstfeesttafels in het kasteel. De inkomprijs is niet min: 8 € voor een blik op oma's luxueuze tafelzilver en eetserviezen. In het complex huizen ook nog een hotel, een congrescentrum en een natuurcentrum.
Het Château de Modave vindt zijn oorsprong al in de Middeleeuwen en was tot midden 20ste eeuw continu het privébezit van verschillende families, waaronder de Montmorency (1772 - 1817), een van de oudste en meest vooraanstaande Franse adellijke huizen. In 1941 werden domein en kasteel gekocht door de 'Compagnie Intercommunale Bruxelloise des Eaux', nu Vivaqua. De investering beschermt de kwaliteit van het aan de voet van het kasteeldomein gelegen waterwinningsgebied. Sindsdien zijn de uitgestrekte tuinen publiek toegankelijk.
Aan die kasteeltuinen is een merkwaardige primeur verbonden. In 1668 bouwde een eenvoudige timmerman uit Jemeppe-sur-Meuse, Rennequin Sualem, een hydraulische machine die het water van de Hoyoux meer dan 50 meter hoger oppompte om er de waterpartijen en fonteinen van het kasteel mee te bevoorraden. Baron Arnold de Ville, een kennis van de toenmalige kasteeleigenaar, kopieerde de plannen van dit technisch wonder en stelde ze voor aan de Franse koning Louis XIV. Die was immers op zoek naar een manier om het water uit de Seine 150 meter hoger te transporteren naar de tuinen van Versailles. Arnold de Ville stelde zichzelf voor als bouwmeester en riep de hulp in van Rennequin Sualem. En zo werd in 1681 de Machine van Marly gebouwd die 133 jaren lang de tuinen van het Kasteel van Versailles zou bevloeien. Baron Arnold de Ville werd er vorstelijk voor beloond. Rennequin Sualem, de echte uitvinder van de machine die Louis XIV beschouwde als het achtste wereldwonder, moest het stellen met een karig loontje in ruil voor het onderhoud van de machine.

Van het kasteel dalen we terug af naar de Hoyoux die we verder volgen voorbij een steil rotsmassief. We bereiken de N636 waarlangs we Pont de Bonne onder een spoorwegbrug binnenlopen. Boven de brug passeert de vroegere spoorlijn 126, nu een Ravel fietspad dat we ook al bij Les Avins tegenkwamen. Het toeristische plaatsje Pont de Bonne is ideaal voor een pitstop. Een hartverwarmende glühwein gaat er vlot in. De plaats dankt zijn naam aan een brug over de Ruisseau de Bonne die wat verder uitmondt in de Hoyoux. In Pont de Bonne bevindt zich op een hoogte een Romeins Oppidum (versterkte legervesting) dat dateert uit de 1ste eeuw voor Christus.

We verlaten Pont de Bonne en volgen een tijdlang een pad tussen de Hoyoux en de Ravel. Een vervallen wachthok draagt nog de naam Vyle-Tharoul, een vroegere halte op de spoorweg. Bij het gehucht Beaufays verlaten we de Hoyouxvallei en klimmen naar een open plateau. De eindeloze asfaltweg door het akkerlandschap doet denken aan de vorige wandeletappe. Als we rechts afslaan gaat het resoluut richting Grand-Marchain waar we terug aansluiting zullen vinden met het GR 575/576 hoofdtraject. We lopen nu bijna loodrecht op de langgerekte hoogtelijnen die de opeenvolgende tiges en chavées (heuvelkammen en dalen) van het Condroz-landschap vormen.
Uiteindelijk herkennen we in de verte de kerktoren van Grand-Marchain waar we ruim een jaar geleden passeerden. Bij een plompe watertoren eindigt de variantroute.
De laatste twee kilometer volgen we een mooi en vooral dalend traject naar het gehucht Barse waar we bij het vroegere treinstation terug op de Ravel 126 terechtkomen. Nog even de brug over de Hoyoux oversteken en op de N641 vinden we de bushalte vanwaar we terugkeren naar Huy. Einde van een afwisselende en interessante variantroute op GR 575/576. 

 

Andere GR's in de streek

-

Facebook

Nieuwsbrief registratie

Met de Nieuwsbrief blijf je makkelijk op de hoogte van onze activiteiten en van nieuwe inhoud op de website. De Nieuwsbrief wordt enkel gestuurd als er iets te melden valt.

Ik stem ermee in om mijn persoonlijke gegevens te verzamelen, op te slaan en te gebruiken voor de verzending van de Nieuwsbrief. Lees het privacybeleid

Help ons spam te voorkomen en vul het resultaat van de som in!

captcha

() Verplichte velden

×

Door verder te surfen op deze website gaat u akkoord met het gebruik van cookies voor een betere surfervaring, voor bezoekers statistieken en voor het linken met sociale media. U kunt dit ook weigeren.