GR 16: Arlon - Etalle (23,4 km)

IMG 3814

Van Arlon naar Étalle lopen we op de overgang van de Ardennen naar Belgisch Lotharingen. De Semois zien we groeien van een beekje tot een klein riviertje.
Het weinig uitgesproken reliëf in deze streek maakt er een makkelijke tocht van.

Kaart

(deze track is gebaseerd op informatie van de website grsentiers.org, de Waalse GR organisatie; consulteer altijd hun website voor de meest recente situatie)

Reis info

Voor een drietal opeenvolgende stapdagen langs de GR 16 wandelroute reisden we al de dag ervoor naar Florenville. De camping werd er onze uitvalsbasis. Waarom Florenville?
We konden handig gebruik maken van de buslijn tussen Florenville en Arlon. Soms rijdt de bus een uitgebreid parcours langs zowat alle dorpen in de streek, soms wordt een korter en directer traject gevolgd. De dienstregeling met al die variant-trajecten oogt redelijk indrukwekkend op de TEC website. Voor alle eenvoud, de etappe-indeling die we kozen maakt enkel gebruik van haltes waar elke bus langsrijdt en die zowel in de week als in het weekend bediend worden, ook in vakantieperiodes. De bus bracht ons 3 stapdagen na mekaar telkens naar begin- en eindpunt van de wandelingen. Op die manier konden we tent en kampeergerei gewoon laten staan en konden we met enkel een dagpack op stap. Een goede raad: koop een MultiFlex kaart (te verkrijgen in dagbladhandels en TEC verkooppunten) om niet telkens het hoogste bustarief te moeten betalen.

Florenville is te bereiken met de trein. Vanuit Brussel-Noord gaat het naar Libramont en dan verder naar Florenville. De camping ligt op ongeveer 20 minuutjes stappen van het treinstation.

Dag 1 namen we in Florenville de bus naar Arlon. De rit volgde het uitgebreide parcours en duurde daardoor een uur en twintig minuten. We stapten uit aan de eindhalte Arlon Gare. Het startpunt van de wandeling (en van GR 16) ligt op 10 minuutjes stappen van het station.

Halte Étalle Église ligt pal op het eindpunt van de wandeling. De bus bracht ons terug naar Florenville in minder dan 45 minuten.

(Controleer deze info altijd zelf met de websites en apps van de betrokken openbaar vervoer maatschappijen - NMBS, De Lijn, Infotec... Dienstregelingen wijzigen regelmatig, en verschillen naargelang dag en uur van de verplaatsing)

Sfeerbeelden

De wandeling

Opgelet:
De tocht loopt volledig door het gebied waar tot nader order beschermingsmaatregelen tegen de Afrikaanse varkenspest gelden. Voor zover we kunnen nagaan is het traject tussen Arlon en Etalle wel overal toegankelijk.

Een wat boven de streek uitstekende heuvel en een bron die zorgde dat er altijd water was, meer had Arlon niet nodig om nog voor de Romeinse tijd uit te groeien tot een belangrijke nederzetting. Samen met Tongeren en Tournai maakt het de stad tot een van de oudste in België. Voor de Romeinen was Arlon een knooppunt op de heirwegen die Reims, Trier en Köln verbonden.
Screenshot 20190627 161922In dat oude stadje start GR 16. De bron die voor het water zorgt is die van de Semois, en het is die rivier die GR 16 volgt van bron tot monding. In vogelvlucht gaat het over een afstand van zo'n 80 kilometer, maar door het grillig meanderende parcours bedraagt de totale lengte 210 km.
De bron vinden we in een wat saaie woonbuurt, maar op zich is het wel een stemmig plekje. De plaats werd pas blootgelegd bij archeologische opgravingen rond 1970. Het bassin en ook de naam van de straat (Rue des Tanneries) herinneren aan de leerlooiers die hier vroeger leefden en werkten. De steen boven de bron is een replica van een beeld van een Romeinse reiziger die zich laaft aan het frisse water.
Een wandelpaal hebben we niet gezien, maar hier eindigen (of vertrekken) ook GR 15 en GR 129. Toch wel een belangrijk GR knooppunt!

Amper een paar honderd meter na het vertrek komen we op een al even onopvallende plaats bij een archeologisch parkje. Hier werden niet alleen de resten van een oud gemeentelijk kerkhof gevonden, maar ook de grondvesten van een al uit de 5de eeuw daterende kerk, verwoest in de 16de eeuw. Het was de voorloper van de huidige Sint-Maartenskerk in het centrum van Arlon. Daarnaast bevat de site ook de resten van een Romeinse badinrichting (thermen) met een ondergronds verwarmingssysteem (hypocaust) en verwijzingen naar de god Apollo. Stel je er niet teveel bij voor, de interessante stukken bevinden zich vooral in het archeologisch museum van Arlon dat een van de bekendste verzamelingen gallo-romeinse voorwerpen in Europa beheert.

Na door een spoorwegtunnel de zuidkant van de stad bereikt te hebben gaan we op zoek naar de prille Semois. Een Rue de la Semois en een mooie houten wandelpassage over een beekje zijn een moedig begin. Wat verder verdwijnt het water ondergronds om plaats te maken voor een woonwijk. Op een industrieterrein langs de spoorweg komen we de beek nogmaals tegen.
Dan laat GR 16 de Semois voor wat ze is om langs een nogal saai traject de stad te verlaten. Eenmaal voorbij het dorpje Viville kijken we vanuit een landelijke omgeving nog één keer om naar de in de verte verdwijnende stad.
Wie dat wil kan kort na de start opteren voor een variantroute die dwars door Arlon loopt. De variant bestond nog niet toen we deze tocht liepen. Het lijkt alleszins een goed alternatief voor het nogal saaie eerste stuk van de hoofdroute. De tocht wordt er iets korter door.

We krijgen enkele kilometers gesmaakte bospassages onder de voeten en eenmaal voorbij Lottert gaat het weer zuidwaarts. Bij Fouches vinden we de Semois terug. De waterloop is nu al een uit de kluiten gewassen beek. Tussen Fouches en Sampont belanden we op de Chaussée Romaine, een traject dat een onderdeel was van de heirweg Reims - Trier, ook wel de Chaussée Brunehaut genoemd. Door het langzaam golvend reliëf in de streek is het mogelijk het redelijk rechtlijnig verloop van de heirweg te zien. Toch zitten er hier en daar wel wat bochten in. Zijn die bochten er door de Romeinen in gelegd, of hebben ze veeleer te maken met wijzigingen door de eeuwen heen? We volgen de heirweg in alle geval meer dan 7 kilometer lang. Op de kaart schiet dat goed op. Het is eens wat anders dan altijd maar door eenzelfde streek te kronkelen.

Bij Étalle zit deze wandeletappe er op. We steken nog een laatste keer de Semois over. Kunnen we het hier nog een beek noemen, of is het al een klein riviertje? Bij de kerk vinden we de bushalte die ons moet terugbrengen naar Florenville. Morgen gaat het verder. Étalle is een van de hoofdplaatsen op de N83 (Arlon - Bouillon), maar een cafeetje of een taverne vonden we er niet.

Andere GR's in de streek

GR 15

GR 129

Nieuwsbrief registratie

Met de Nieuwsbrief blijf je makkelijk op de hoogte van onze activiteiten en van nieuwe inhoud op de website. De Nieuwsbrief wordt enkel gestuurd als er iets te melden valt.

Ik stem ermee in om mijn persoonlijke gegevens te verzamelen, op te slaan en te gebruiken voor de verzending van de Nieuwsbrief. Lees het privacybeleid

Help ons spam te voorkomen en vul het resultaat van de som in!

captcha

() Verplichte velden

×

Door verder te surfen op deze website gaat u akkoord met het gebruik van cookies voor een betere surfervaring, voor bezoekers statistieken en voor het linken met sociale media. U kunt dit ook weigeren.