GR 5: Banneux - Spa (18 km)

IMG 20190706 110953321 HDR

Nog een Waalse klassieker op de GR 5 wandelroute. Van het goddelijke Banneux naar het wereldse kuuroord Spa. Niet te lang, makkelijk te organiseren, redelijk hoogteprofiel, afwisselend, kortom, een boeiende tocht.

Kaart

(deze track is gebaseerd op info van de website grsentiers.org, de Waalse GR organisatie; consulteer altijd deze website voor de meest recente situatie)

Reis info

We raken in Banneux door in Verviers aan het treinstation TEC bus 727 (richting Aywaille) te nemen. Nog geen 20 minuten later stappen we uit aan de halte Banneux Chapelle, pal op de GR-route bij de ingang van het bedevaartsoord. De bus rijdt via Pepinster.

In Spa hebben we twee mogelijkheden om terug te keren naar Verviers, en ze passeren ook alle twee langs Pepinster (handig voor wie daar de auto wil parkeren).
Wij namen aan de halte Spa Place Royale TEC bus 388 (pal op de GR route) naar Verviers station. De rit duurt ongeveer een halfuur.
Je kunt ook de trein nemen. Spa heeft twee station(netje)s: Spa hoofdstation (ongeveer 250m buiten het GR-traject), en Spa Géronstère (terminus van de lijn, en pal op het GR traject). De treinrit naar Verviers duurt ook ongeveer een halfuur.

Zowel trein als bus rijden regelmatig, ook in de weekends.

(Controleer deze info altijd zelf met de websites en apps van de betrokken openbaar vervoer maatschappijen - NMBS, De Lijn, Infotec... Dienstregelingen wijzigen regelmatig, en verschillen naargelang dag en uur van de verplaatsing)

Sfeerbeelden

De wandeling

Een eerder korte etappe en ook een rare plek om te starten. Eigenlijk hadden we moeten starten vanuit Olne, maar dan hadden we nog 10,3 km moeten toegevoegen aan deze tocht, en dat was van het goede toch wat teveel. Bovendien liepen we het GR 5 stuk tussen Olne en Banneux al enkele keren tijdens andere wandelingen. We maken nog een apart stukje over die 10,3 km.
Je zou die 10,3 km van Olne tot Banneux kunnen opdelen en Olne - Nessonvaux toevoegen aan de vorige etappe (Dalhem - Olne, 23,5 km) die dan 3,7 km langer wordt. Van Nessonvaux naar Banneux resten dan nog 6,6 km die aan de etappe Banneux - Spa kunnen toegevoegd worden. Het zijn maar suggesties...

In Banneux lopen we aan het bedevaartsoord nog even het toerismekantoortje binnen voor wat documentatie over de streek. Een vergissing. Het kantoortje blijkt een shop te zijn waar je alle mogelijke folders, brochures, boeken, postkaarten en voorwerpen kunt 'kopen' die verband houden met het bedevaartsoord. Maria moet vooral opbrengen. Het valt ook op dat overal in het domein offerblokken aangebracht zijn waarin de gelovigen al dan niet in ruil voor een kaars hun gulle giften kunnen storten. Toch is één ding gratis: de toiletten. Hallelujah! We danken Maria voor het verlichten van onze lichamelijke noden.

Screenshot 20190708 211532Langs de rand van het domein lopen we de Fagne de Banneux in. Alhoewel we door bos lopen herinnert de naam er aan dat dit vroeger veengebied was. Na het oversteken van de N62 is het de beurt aan de Fagne St-Remacle. We bereiken het gehucht Vieux Cortil en passeren op een boogscheut na het onzichtbare dieren- en avonturenpark Forestia. Waar het bos plaats maakt voor open landbouwgebied staan we bij de Ruisseau de Targnon op een plaats waar zowel links als rechts verbindingsroutes aftakken naar de GR 573 en GR 575/576 paden. In het open landschap zien we links in de verte de streek oplopen naar het Bois de Stanneux boven Spa en daarachter de wazige donkerte van de Hoge Venen rand. In de aanloop naar het dorp Becco krijgen we de eerste stijger die naam waard te verwerken.

In Becco herkennen we het stemmige pleintje met de enorme linde aan de kerk. Goed 10 jaar geleden aten we hier onze boterhammen. We lopen even het kerkje in. Een maquette toont de oorspronkelijke kapel, gewijd aan St-Elooi, zoals ze er uitzag begin 18de eeuw. Het kerkje bevat enkele bezienswaardigheden waaronder een mooie doopvont en een 16de-eeuws polychroom beeldje van de H. Anna. Becco is ook het dorp waar zich de legende van de twee bezetenen afspeelt. Twee stoere broers stonden bekend als slechterikken die door iedereen gevreesd werden. Op een dag slaagden ze er in twee jonge stieren op te sluiten in de kerk. Toen men uiteindelijk de kerkdeur terug open kreeg waren de stieren wonder boven wonder verdwenen en was het interieur nog helemaal intact. Maar vanaf dat moment werd de streek wel regelmatig geteisterd door twee monsterlijke dieren die 's nachts reizigers aanvielen. Opvallend was dat de twee broers op zo'n momenten nergens te bespeuren waren... Hoe het afloopt laten we jullie zelf uitvissen. Het is slechts een van de vele legendes die in de streek nog altijd levendig gehouden worden.

Iets buiten Becco bereiken we op een hoogte een pracht van een uitzichtpunt (met bank) op het veel lager gelegen La Reid. Een stevig dalend pad brengt ons naar het centrum van dit dorp. Bij de kerk lijkt een brasserie/restaurant met terras de ideale gelegenheid voor een eerste pitstop. Maar het is enkel restaurant. Gelukkig worden we doorverwezen naar een café, zo'n 100 meter verder bij het gemeentehuis. Een dorp met een café... het wordt stilaan een zeldzaamheid.
Bij het verlaten van La Reid passeren we een fontein met een mooie leeuwenkop. Een opschrift meldt 'drinkbaar water', maar er komt geen druppel uit. Gevolg van de droogte? Stevig stijgend komen we uit bij de Provinciale Landbouwschool (IPEA).

Na stijgen komt dalen en al vlug kijken we uit op weeral het volgende dorp: Winamplanche. Het laatste stukje dalend pad loopt langs een prikkeldraad en is zodanig toegegroeid dat er onmogelijk door te komen is. Je kunt niet anders dan over de prikkeldraad kruipen en door de naastliggende wei te stappen. Bijna beneden kom je dan terug op het pad door enkele paaltjes uit de grond te trekken en ze achteraf mooi terug in hun putje te plaatsen. De situatie is nog krek dezelfde als 10 jaar geleden. Het is één van de bijzonderheden die bij dit stuk GR 5 horen. Het zou bijna jammer zijn om het struikgewas daar te snoeien, want dan verdwijnen dit soort anecdotes over de GR 5.
In Winamplanche ontmoeten we de GR 15 wandelroute die ons zal gezelschap houden tot in het centrum van Spa. Dit deel van de GR 15 route liepen we nog maar een paar jaar geleden, maar dan in de andere richting.
Het dorp Winamplanche ligt aan de uiterste rand van het grondgebied van Theux en viel eeuwenlang onder 2 besturen, die van de bans van Theux en Spa (deel uitmakend van het markgraafschap Franchimont). De Eau Rouge, de beek die door het dorp loopt, en die we oversteken, vormde immers de grens tussen de twee bans.

Er volgt terug een stevig klimmetje langs een smal overwoekerd pad om uit te komen op een asfaltweg. We krijgen een groepje van zo'n 5 à 6 Chiroleden in ons kielzog. Eerder zagen we ook al een tweetal groepjes in de dorpen die we passeerden. Ze doen waarschijnlijk een zoek- of oriëntatietocht. Dit groepje is uitgerust met een behoorlijke geluidsinstallatie waaruit een rapnummer bonkt dat luidkeels mee gedeclameerd wordt. Niet bepaald het soort muziek waar we wild van worden, maar wel een goed stapritme. Het helpt ons om er wat steviger de pas in te zetten zodat geleidelijk aan het lawaai achter ons uitsterft.

Licht verder stijgend bereiken we de buitenrand van Creppe en zijn daarmee aanbeland op het grondgebied van Spa. GR 5 loopt het dorp niet in, maar trekt er in een wijde boog zuidelijk omheen. Uiteindelijk bereiken we weer bos. Het GR traject verandert compleet van richting en loopt nu dalend recht op Spa af. Het soms best ruige bospad kronkelt heerlijk mee met het valleitje van de Ruisseau du Vieux Spa. Tussen de bomen duiken de eerste statige villa's op en al vlug kunnen we in de bebouwde kom zien hoe de bewoners er alles aan doen om het retro sfeertje van "Le Café de l'Europe" hoog te houden. Maar de bobo's zijn al lang vertrokken en in het centrum hangt hetzelfde toeristensfeertje als in om het even welk ander stadje dat probeert te teren op een ooit roemrijk verleden.
Veel tijd om er van te genieten is er niet. Er komt net een bus aan die ons terugbrengt naar Verviers.

Andere GR-tochten in de streek

GR 15 Polleur - Sedoz (23,5 km)

GR 573 Hestroumont - Pont de Belleheid (21,7 km)

GR 575/576 Sprimont - Remouchamps (21,4 km)

Nieuwsbrief registratie

Met de Nieuwsbrief blijf je makkelijk op de hoogte van onze activiteiten en van nieuwe inhoud op de website. De Nieuwsbrief wordt enkel gestuurd als er iets te melden valt.

Ik stem ermee in om mijn persoonlijke gegevens te verzamelen, op te slaan en te gebruiken voor de verzending van de Nieuwsbrief. Lees het privacybeleid

Help ons spam te voorkomen en vul het resultaat van de som in!

captcha

() Verplichte velden

×

Door verder te surfen op deze website gaat u akkoord met het gebruik van cookies voor een betere surfervaring, voor bezoekers statistieken en voor het linken met sociale media. U kunt dit ook weigeren.