Abdij van Park bij Leuven op streek-GR Hageland
Algemene info
Streek-GR Hageland is voor ons nog een werk in uitvoering. Het traject bestaat nochtans al heel wat jaren, maar heeft ons lange tijd niet kunnen bekoren. De reden: de route bestond voor een groot deel uit stukken van bestaande GR's die we al gelopen hadden. In het Hageland passeren de GR 5 (Noordzee - Middellandse Zee), GR 512 (Brabantse Heuvelroute), GR 561 (Kempen - Maas pad), GR 128 (Vlaanderenroute) en Streek-GR Dijleland.
Maar de voorbije jaren hebben al die routes heel wat aanpassingen ondergaan, met als mooi resultaat dat Streek-GR Hageland er zich toch grotendeels van losgeworsteld heeft, en nu duidelijk een eigen leven is gaan leiden. Komt daarbij dat in 2023 de Streek-GR Hageland door de provincie Vlaams-Brabant uitgeroepen werd tot "hét wandelproduct van het jaar". Uiteindelijk heeft dat alles ons toch overstag doen gaan, en zijn we de route beginnen wandelen.
De topogids (nieuwste versie van jan. 2021) heeft de route ingedeeld in 9 etappes die makkelijk met openbaar vervoer te organiseren zijn. Dat alleen al verdient voor ons een grote onderscheiding! Behalve de twee laatste etappes blijven ze allemaal (soms heel wat) onder 20 km. Bovendien zijn de hoogteverschillen beperkt, zodat iedere gemiddelde wandelaar de Streek-GR Hageland vlotjes moet aankunnen.
We hebben al verschillende keren mogen ervaren dat de regio die doorkruist wordt, heel wat te bieden heeft, zowel op cultureel, historisch, als op landschappelijk vlak. Niettegenstaande deze GR zich toch wel echt in het in het centrum van het land afspeelt, hoef je ook niet meteen te vrezen voor al te drukke toestanden. De padontwerpers slagen er redelijk goed in om zoveel mogelijk de rust en de natuur op te zoeken.
Duimen dus maar dat het meevalt. Met ons motto "schoonheid is overal, je moet het alleen willen zien" zal dat wel lukken zeker?
Kaart overzicht
Logistieke info
De topogids loopt het volledige traject af in 9 etappes. Ze zijn stuk voor stuk te organiseren met de trein of met de bus. De voorgestelde verbindingen zijn behoorlijk frequent.
Wie deze etappes toch nog wil organiseren met een auto aan zowel start als aankomst, moet zich diep schamen.
Sfeerbeelden